.quickedit{display:none;} -->

Delaila Adnan

Delaila Adnan

Feb 23, 2016

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN MINUM KAFEIN

Assalamualaikum...

Nampak tak air apa aku minum ni..hah ni lah air kegemaran aku sekarang..kalau dulu aku ambik sekali -sekala je bila ada dateline untuk bagi aku segar and tak penat...now semakin menjadi-jadi plak, sebab apa? sebab dah ketagih...bila dah ketagih memang susahlah nak berhenti..lebih lagi aku ni ada OCD lagi lah main peranan...

Relevant textual alternative to the image


So aku nak share la sikit baik buruk benda alah ni...agar jangan jadi macam aku...semak nanti hidup..macam aku ni tak boleh buat apa dah...walaupun dah usaha nak berhenti tapi memang payah , so terpaksalah aku menanggung akibatnya...

Bagi aku tabiat minum nescafe ni or coffee bukanlah bahaya sangat , ia bergantung kepada 
jumlah kopi yang kita ambil dalam setiap hari..malah ia juga mempunyai kebaikannya tersendiri..ni adalah serba sedikit yang aku research kebaikan dan keburukan ambil kopi secara berlebihan..

Secawan kopi sehari dapat mengawal jumlah tekanan darah dan mempunyai kesan positif ke atas saluran darah. Kopi adalah antioksidan yang sangat baik dan meransang aktiviti otak.
kerana secawan kopilah cukup untuk menggangu tidur kita dan memastikan kita terjaga pada waktu malam kerana ia mengambil masa 8 jam untuk kafein benar-benar hilang dari badan..so elakkanlah kopi diambil pada masa petang ke malam, seeloknya diambil diwaktu pagi...

Malah kalau diambil 2 cawan sehari boleh mencegah terhadap penyakit Alzheimer dan dos kafein meningkatkan jumlah protein dalam otak yang memberi kesan kehilangan ingatan..dengan minum dua cawan kopi 30 minit sebelum aktiviti yang berat akan memberikan badan kita banyak tenaga.
tetapi jika korang yang sedar hamil better jangan ambik kerana ia memberi kesan kepada pengeluaran hormon kortisol dan adrenalin yang boleh menyebabkan keguguran spontan.

Tetapi jika 3 cawan sehari pula menghalang kanser ovari dikalangan wanita, jumlah minuman hitam ini juga mempunyai kesan positif ke atas lelaki kerana ia menghalang pembentukan batu hempedu..tetapi kelemahannya 3 cawan kopi setiap hari boleh menyebabkan risiko serangan jantung.




4 cawan sehari pula mengandungi kira-kira 400 miligram kafein yang merupakan antioksidan yang sangat kuat yang boleh membersih badan dan membantu dalam mengelak pelbagai bentuk kanser, kanser prostat dan diabetes jenis 2..tetapi kelemahan ia jumlah besar kopi sehari boleh menyebabkan kepada artritis reumatoid dan menyebabkan ketakutan dan loya.

ada juga kajian menunjukkan bahawa minum lima cawan kopi sehari ketara menghalang penyakit hati..tetapi ia boleh meningkatkan faktor risiko untuk osteoporosis kerana kafein menyerap kalsium, yang sangat penting untuk tulang.

Begitu juga kalau 6 cawan sehari boleh kurangkan risiko kanser kulit sebanyak 31 peratus  kopi kerana sebagai antioksidan melindungi dan menjana semula sel-sel kulit..
namun ia juga boleh menyebabkan dehidrasi kerana kopi adalah diuretik yang sangat kuat. Ia boleh menyebabkan loya dan meningkatkan tekanan dan menyebabkan tekanan darah tinggi yang meningkatkan resiko penyakit kardiovaskular..

Relevant textual alternative to the image


Macam aku ni dalam sehari tengok moodlah kadang aku ambik 2 tin, kadang 3 tin sehari..ya memang betul..aku susah tido malam, bila malam aku jadi aktif...aku banyak terlepas nikmat tido malam..nasib baik kerja aku banyak memerlukan waktu malam...tapi kadang tu terasa jelous sangat tengok hubby yang tido begitu nyenyak sekali...

Tetapi lain orang lain effect dia rasanya..sebab hubby aku ambik caffein ok je dia membuta...
macam aku sebab aku ada penyakit kurang darah..so bermakna effect dia cepat...
and lagi satu kalau korang ambik vitamin untuk pemutih tu better tinggalkanlah kopi..sebab tak jadi apa and nampak kesannya jika korang masih mengambilnya...

So mulai sekarang kalau boleh kurangkan lah kaffein ya..jangan jadi macam aku...heheh





Feb 21, 2016

MENJADI TETAMU ALLAH DI MEKKAH...


Assalamualaikum...

Alhamdullilah, bersyukor sangat dapat menjejak kaki ke tanah suci Mekkah menunaikan umrah yang pertama kali bagi aku dan suami ..terasa bagaikan mimpi kerana dipilih untuk menjadi tetamu Allah disana...

Relevant textual alternative to the image
Bergambar bersama family

Walaupun segala urusan untuk ke Mekah pada mulanya begitu kelam kabut dan bermasalah dengan agency yang menguruskannya...tapi hati sentiasa berfikiran positif bahawa apa yang jadi ada khikmah yang tersembunyi..Alhamdullilah sepanjang perjalanan dari KLIA dengan menaiki Flynas terus menuju ke Jeddah, dan dari Jeddah mengambil masa 1 jam setengah perjalanan untuk sampai ke Mekkah begitu senang dan dipermudahkan..

Much Royal Clock Towel 

Alhamdullilah Segala urusan disana semuanya dipermudahkan olehnya..dan tiada apa-apa yang pelik berlaku disana..sepanjang disana hati begitu tenang sekali..segala masalah terus lupa bila berada disana..terasa begitu dekat sekali dengannya..jika diberi peluang sekali lagi ingin aku menjejaki lagi kesini...kerana tidak puas rasanya berada disini..insyallah ada rezeki kami ingin menunaikan Haji pula selepas ini sementara badan tengah ok..harap niat kami dipermudahkan olehnya...
ameen...

Ladang Unta


Jom hayati kisah Junjugan tercinta kita yang diberitahu Ustaz semasa di sana  sebelum kita menjejaki diri ke Masjid Baginda...

Nama:
Muhammad bin Abdullah Bin Abdul Mutallib bin Hashim

Tarikh Lahir:
Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi
(dikenali sebagai tahun Gajah, sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang Kota Kaabah)

Tempat Lahir:
Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

Nama Bapa:
Abdullah bin Abdul Mutallib bin Hashim

Nama Ibu :
Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf

Pengasuh Pertama:
Barakah Al-Habsyiyyah
(digelar Ummu Aiman, hamba perempuan bapa Rasullullah SAW)

Ibu Susu Pertama:
Thuwaibah
(hamba perempuan Abu Lahab)

Ibu Susu Kedua:
Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah
(lebih dikenali Halimah As-Saadiah, suaminya bernama Abu Kabsyah)


Posing daaa
USIA 5 TAHUN :

Peristiwa pembelahan dada Rasullullah SAW yang dilakukan oleh dua Malaikat
untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.




USIA 6 TAHUN:

Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa
(sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah)

Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman 
(hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)
dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.


Bersama ustaz Miril Astro

USIA 8 TAHUN:

Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia.

Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.


Hubby with penjaga Unta.

USIA 9 TAHUN:
(Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun)

Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan.

Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira(Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.


susu unta pun dijual disini

USIA 20 TAHUN:

Terlibat dalam peperangan Fijar. Ibnu Hisyam di dalam kitab " Sirah'
jilid 1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun.
Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan
anak-anak panah sahaja.

Menyaksikan 'perjanjian Al-Fudhul' : perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada
orang yang dizalimi di Makkah.

Di Masjidil Haram

USIA 25 TAHUN:

Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan
Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.

Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah : lelaki suruhan Khadijah

Bagging SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.

Mas Kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.



Hari yang tenang

USIA 35 TAHUN:

Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah.

Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah.

Rasulullah SAW diberi kemulian untuk meletakkan 'Hajarul - Aswad' ke tempat asal
dan sekaligus merekan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.


Zohor Time

USIA 40 TAHUN:

Menerima wahyu di Gua Hira sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Nasul akhir zaman.


Bukit Perang Badar

USIA 53 TAHUN:

Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddig.

Sampai Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal / 24 September 622 Masehi.


USIA 63 TAHUN:

Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin,
12 Rabiulawal tahun 11 Hijrah / 8 Jun 632 Masehi.


After Ishak

ISTERI-ISTERI RASULILLAH SAW:

Khadijah Binti Khuwailid

Saudah Binti Zam'ah

Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar)

Hafsah Binti Umar (anak Saidina Umar bin Al-Khattab)

Umni Habibah Binti Abu Sufyan

Hindun Binti Umaiyah (digelar Umni Salamah)

Zainab Binti Jahsy

Maimunah Binti Harith

Safiyah Binti Huyai Bin Akhtab.

Zainab Binti Khuzaimah
(digelar Ummu Al-Masakin : Ibu Orang Miskin)




ANAK-ANAK RASULULLAH SAW:

Qasim
Abdullah.
Ibrahim.
Zainab.
Ruqaiyah.
Ummi Kalthum.
Fatimah Al-Zahra.


Dua oarang botak

ANAK TIRI RASULULLAH SAW:

Halah Bin Hind Bin Habbasy Bin Zurarah Al-Tamimi
(Anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan
Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

SAUDARA SESUSU RASULULLAH SAW:

IBU SUSUAN / SAUDARA SUSUAN:

Thuwaiban
Hamzah
Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad


SAUDARA SUSUAN:

Halimah Al-Saidiyyah 
Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
Abdullah bin Harith bin Abdul Uzza
Syaima binti Harith bin Abdul Uzza
Aisyah binti Harith bin Abdul Uzza


Jabal Rahmah

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW
(Anak-anak kepada Abdul Muttalib)

Al-Harith.
Mugawwam.
Zubair.
Hamzah**
Al-Abbas**
Abu Talib.
Abu Lahab ( nama asalnya Abdul Uzza)
Abdul Ka'bah
Hijl.
Dhirar.
Umaimah.
Al-Bidha (Ummu Hakim)
Atigah #
Arwa #
Umaimah.
Barrah.
Safiyah (Ibu kepada Zubair Al-Awwam)**

*** beberti sempat masuk Islam.
# bererti Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.


Ni lah Jabal Rahmah

Sabda Rasulullah SAW:

"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku.
Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku
didalam syurga"
(Riwayat Al-Sajary daripada Anas)


Bersama Jemaah yang lain di Jabal Rahmah



Nabi Muhammad SAW - Manusia agong

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W SECARA LAHIRIAH.


Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi
yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keislaman dan
mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.


Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:

Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah SAW.
Aku melihat cahaya dari lidahnya.
Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
Aku belum pernah melihat lelaki setampam Rasulullah.
Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama.
Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
Wajahnya seperti bulan purnama.
Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah ditengahnya.
Urat darah kelihatan diantara dia kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
Garis-garis merah dibahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteru, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
Mulut Baginda sederhana luas dan cantik.
Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
Janggutnya penuh dan tebal menawan.
Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
Rambutnya sedikit ikal.
Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
Rambutnya terbelah tengah.
Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
Dadanya bidang dan selaras dengan perut, Luas bidang antara kedua bahunya lebih daripada biasa.
Seimbang antara kedua bahunya
Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik
Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
Terlalu sedikit dagingnya dibahagian tumit kakinya.
Warna kulitnya tidak putih seperti kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih
Warna putihnya lebih banyak
Warna kulit baginda putih kemerah-merahan
warna kulitnya putih tapi sihat.
Kulitnya putih lagi bercahaya.
Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
Badannya tidak gemuk.
Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
Perutnya tidak buncit.
Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan orang ramai baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka.

KESIMPULANNYA:

Nabi Muhammad SAW adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman
Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia.




Feb 19, 2016

ADAB & TIPS DALAM MENCARI SAHABAT


Nak mencari kawan yang susah senang bukannya mudah..
malah ada juga kawan yang didepan baik dibelakang macam lanun.
.and juga kawan yang tak pernah hargai apa saja kebaikan yang kita buat.
Ada juga kawan yang berkawan mempunyai niat
gunakan kita untuk kepentingan sendiri.
 Oleh itu memilih kawan ni kenalah berhati-hati,
kerana silap pilih kawan akan hancurkan semua
 rasa kepercayaan kita pada yang lain..
selain adik beradik dan family ,  kawan adalah penting dalam
hidup kita tempat kita berkongsi cerita, masalah dan suka duka..
bagi aku memilih kawan senang, tetapi memilih yang benar-benar
 ihklas berkawan dengan kita susah kerana setiap
manusia punya hati lain-lain..


"Dan janganlah engkau menurut orang yang telah Kami lalaikan hatinya daripada
mengingati Kami, lalu ia mengikutkan hawa nafsunya.

(Surah al-Kahfi ayat 28)





Terdapat hadis yang diriwayatkan daripada Rasullullah s.a.w yang bermaksud :

"Seseorang itu atas agama (perjalanan) rakannya, maka hendaklah diperhatikan siapa
yang harus dipilih sebagai teman/ rakan."

Ayat -ayat ini menegahkan kita bersahabat dengan orang yang fasiq yang sentiasa melanggar
perintah Allah walupun adakalanya dia melakukan amal ibadat.

Al-Qamah seorang ulama masyur dahulu kala memberikan beberapa panduan
kepada anaknya dalam mimilih sahabat, antaranya :








Sayidina Ali k.m.h pernah berkata :

"Saudaramu yang sebenar ialah orang yang sentiasa berada di sisimu
(ketika susah dan senang)
Dia sanggup membahayakan dirinya demi kebaikanmu, sanggup berkorban apa sahaja
untuk kepentinganmu"


Abu Sulaiman al-Darani r.a mengingatkan kita agar melihat dua sifat ini pada 
seseorang sebelum memilihnya sebagai rakan :

Orang yang mudah engkau berurusan dalam kehidupan seharian

Orang yang dapat memberikan faedah dan manfaat dalam segala perkara.

Sememangnya Allah s.w.t menegaskan betapa pentingnya dijalinkan hubungan persahabatan
dengan orang-orang yang beriman, bertakwa dan berakhlak mulia yang
dapat bersama-sama menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini.
menyuruh manusia kepada perkara-perkara kebaikan dan
melarang mereka daripada berbuat kemungkaran.


So selepas itu berhati-hati dalam memilih kawan.......










        Have A Nice Day..

Feb 18, 2016

DOA DITERIMA DAN TIDAK DITERIMA

Allah berfirman :

" Berdoalah nescaya Aku perkenankan untukmu "

Doa itu ialah ibadat dan doa itu juga adalah senjata orang mukmin.
Allah s.w.t memerintahkan hamba-hamba-Nya supaya berdoa dan memohon kepada-Nya.
Berdoa itu adalah merupakan pengakuan seseorang hamba terhadap kekuasaan Allah s.w.t dan suatu tanda keyakinan bahawa tiada tempat meminta tolong melainkan kepada Allah s.w.t

SYARAT-SYARAT BERDOA


Dalam keadaan berwuduk

Dalam keadaan menutup aurat

Menghadap ke kiblat

Dalam keadaan khusyuk dan tawaduk

tidak tergesa-gesa

Dimulai dengan memuji kebesaran Allah

Kemudian berselawat ke atas Baginda Rasullullah s.a.w

Membaca doa itu dengan cara penuh harapan akan dikabulkan

Diakhiri dengan selawat dan salam

Seeloknya kita mengetahui isi dan makna doa itu.


SYARAT DOA MAKBUL


Relevant textual alternative to the image


WAKTU YANG BAIK UNTUK BERDOA

Pada malam gadar
(sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadan)

Pada hari Arafah
(9 Zulhijjah ketika jemaah haji wuquf di Arafah)

Pada bulan Ramadan

Pada malam Jumaat

Waktu berjumaat
ketika imam duduk di mimbar
sampai imam mengucapkan salam.

Pada tengah malam

Seperdua malam yang kedua 
(selepas jam 12 malam)

Sepertiga malam yang pertama
(jam 6 sampai 10 malam)

Sepertiga malam yang terakhir
(selepas jam 2 pagi)

Pada waktu sahur
(sebelum fajar)

Sesudah berwuduk

Ketika orang azan untuk solat

Antara Azan dan igamat

Ketika orang mengucapkan igamat

Ketika berbaris 
(jalan bersama)
menuju medan perang sabil

Dalam pertempuran di medan perang

Pada akhir tiap-tiap solat fardu

Pada waktu sedang sujud 
(dalam solat atau di luar solat)

Ketika sedang membaca al-Quran

Setelah tamat membaca al-Quran

Ketika minum air zamzam

Pada waktu ayam jantan berkokok
(pada waktu pagi)

Pada saat berkumpulnya kaum Muslimin
kerana agama

Pada waktu berkumpul untuk berzikir
(iaitu berkumpul untuk menyebut kebesaran Allah,
bertakbir, bertahmid dan bertasbih, atau berkumpul membaca 
dan mempelajari al-Quran, atau berkumpul menerima pelajaran agama Islam).

Ketika menutup mata orang yang telah mati

Pada waktu turun hujan.


SEBAB - SEBAB DOA TIDAK DITERIMA


Antara sebab doa seseorang ditolak ialah kerana hatinya yang buta disebabkan :

Mengenali Allah, tetapi tidak menunaikan suruhan-Nya.

Mengatakan cinta kepada Rasul Allah, tetapi meninggalkan sunahnya.

Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengannya.

Makan nikmat Allah, tetapi tidak bersyukur kepada-Nya

Mengatakan syaitan musuhnya, tetapi tidak menentangnya

Mengatakan syurga itu benar, tetapi tidak beramal untuknya

Mengatakan neraka itu benar, tetapi tidak lari daripadanya.

Mengatakan Mati itu benar , tetapi tidak bersedia untuknya.

Bangun daripada tidur lalu menceritakan segala keaiban manusia, 
tetapi melupakan keaiban diri sendiri.

Mengebumikan mayat-mayat
(sahabat-sahabatnya)
tetapi tidak mengambil iktibar daripada mereka.


"Segala puji bagi Allah"


Relevant textual alternative to the image
Relevant textual alternative to the image